Η θετική προσαρμογή του μαθητή της Πρώτης Τάξης στο Σχολείο εξαρτάται από τις δεξιότητες που έχει ήδη αναπτύξει σε προηγούμενα στάδια και αφορά όλες του τις ικανότητες κοινωνικές, συναισθηματικές γνωστικές και κινητικές. Αυτές οι δεξιότητες χρησιμεύουν ώστε να μπορέσει το πρωτάκι να επεξεργαστεί τα ερεθίσματα του σχολικού περιβάλλοντος και να αλληλεπιδράσει με αυτά! Γενικά η φάση της προετοιμασίας των παιδιών για τη μετάβαση ανα επίπεδο παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχή προσαρμογή τους, αλλά και στην περεταίρω εξέλιξη και πρόοδο τους!
Ξεκινώντας την προετοιμασία για την Πρώτη τάξη του Δημοτικού είναι πολύ σημαντικό να βεβαιωθούν οι γονεις πως μπορεί το παιδί μπορεί:
1.Να οργανώνει και να ταξινομεί πληροφορίες 2.Να βάζει στη σωστή σειρά τις ημέρες, τους μήνες και τις εποχές
3.Να μπορεί να ακολουθεί «περίπλοκες» οδηγίες, για παράδειγμα: κλείσε την τσάντα σου, άφησε το παιχνίδι, πάρε το μπουφάν σου και περίμενέ με στην πόρτα.
4.Να ασχολείται οργανωμένα με μία δραστηριότητα.
5. Να έχει θετική στάση για το σχολείο.
Η σχολική ετοιμότητα στους μικρούς μαθητές διαμορφώνεται συνολικά μέσα από μια ποικιλία διαφορετικών εμπειριών εκπαίδευσης, οι οποίες μπορεί να είναι επίσημης ή ανεπίσημης εκπαίδευσης! Οι γονείς μέσα από την καθημερινότητα μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν τις ικανότητες τους εμπλέκοντας τα σε απλές δραστηριότητες με στόχο την ενίσχυση των κοινωνικών τους δεξιότητων, της συνεργασίας και της επικοινωνίας, τη λογική σκέψη, την ανάληψη πρωτοβουλιών και την κινητικότητα τους. Επιπλέον, φέρνοντας τα παιδιά σε επαφή με ποικίλες περιστάσεις της καθημερινότητας να τα ενθαρρύνουν να ασκούν δεξιότητες όρασης, ακοής, μνήμης, να αναπτύσσουν το λόγο τους και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.
Το κυριότερο είναι οι γονείς να μη ξεχνούν πως δεν αναπτύσσονται όλα τα παιδιά με τον ίδιο ρυθμό, συνεπώς δεν επιτρέπεται να συγκρίνουν το παιδί τους με άλλα παιδιά. Είναι πολύ σημαντικό, να υποστηρίζουν τα παιδιά να εξελίσσονται με το δικό τους τρόπο σταδιακά, ακολουθώντας τον δικό τους χρόνο και τον δικό τους ρυθμό.