Είναι η δυνατότητα του ατόμου να μπει στη θέση του άλλου και να νιώσει όπως εκείνο. Να αισθανθεί, δηλαδή, πέρα από τα όρια του εαυτού του.
Εξαρτάται από τους ασφαλείς δεσμούς που έχουν αναπτύξει τα παιδιά στην οικογένεια.
Και στον τρόπο με τον οποίο το παιδί αντιμετωπίζεται από τους άλλους όταν βιώνει καταστάσεις πόνου ή όταν χρειάζεται βοήθεια.
Παρόλο που τα παιδιά με την ικανότητα αυτή, αν δε καλλιεργηθεί σωστά μένει αδρανής.
Τα μικρά παιδιά δε μπορούν να διακρύνουν τα συναισθήματα τους από τα συναισθήματα των άλλων συνήθως. Τα παιδιά δρουν στις δικές τους ανάγκες.
Η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης επηρεάζεται από τη γνωστική ανάπτυξη, την αύξηση της ικανότητας διαφοροποίησης του ατόμου από τα άλλα άτομα και την δυνατότητα του ατόμου να μπορεί να πάρει την οπτική γωνία ενός άλλου ατόμου.
‘Εξυπνη Ερώτηση
Όταν προκύπτει μία ευκαιρία, κάνουμε αυτή την ερώτηση, χρησιμοποιώντας καταστάσεις από τα βιβλία, εκδρομές, παιχνίδια και την πραγματική ζωή. Ζητάμε πάντα να μοιραστούν τα παιδία τα συναισθήματα τους!
4. Λεκτικοποίηση Συναισθημάτων
Πως: Δίνουμε όνομα στα συναισθήματα που βγαίνουν από τις συμπεριφορές αρνητικά και θετικά!
5. Επιβεβαίωση και Επιβράβευση
Πως: Ένας από τους πιο απλούς και αποτελεσματικούς τρόπους, για την ενίσχυση οποιασδήποτε συμπεριφοράς, είναι ο έπαινος της πράξης αμέσως μόλις συμβεί.
Μοιραζόμαστε δικά μας συναισθήματα σε αντίστοιχες περιστάσεις! Δίνουμε χώρο στα παιδιά να στεναχωρηθούν, να θυμώσουν, να απογοητευτούν! Δίνουμε χώρο και αποδοχή στα αρνητικά συναισθήματα να τα επεξεργαστούν και να πάρουν τη γνώση του εαυτού τους!
Άκου, ρώτα, μην αποσπάς, μην επικρίνεις, μην προσπαθείς να διορθώσεις ή να ωραιοποιήσεις!
Έτσι, θα λειτουργούμε με ενσυναίσθηση και γινόμαστε το πρότυπο!!!
Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν διάφορα συναισθήματα αλλά και εκφράσεις άλλων παιδιών, μαθαίνουν να εκφράζουν τα δικά τους συναισθήματα με απλές λέξεις αλλά και μη λεκτικά, μέσω του σώματος και εκφράσεων του προσώπου τους, αλλά και να διαπραγματεύονται και να δέχονται τις ευθύνες και τις συνέπειες της συμπεριφοράς τους!!!
Τα παιδιά μαθαίνουν να αντιδρούν κατάλληλα στα ερεθίσματα των άλλων, να κατανοούν και νοιάζονται για τους γύρω τους και να αντιλαμβάνονται τη διαφορετική προοπτική μέσα από την οποία βιώνει κάποιος ένα γεγονός.
Η ενσυναίσθηση μας βοηθά να φθάνουμε ευκολότερα σε λύσεις και στην οικοδόμηση καλύτερων ομάδων. Στη Δανία, το πιο ευτυχισμένο έθνος στον κόσμο, η ενσυναίσθηση διδάσκεται από μικρή ηλικία στα σχολεία.
Οι εκπαιδευτικοί αφιερώνουν μια ώρα κάθε εβδομάδα για οικοδόμηση ενσυναίσθησης, συζητώντας με τα παιδιά για τα συναισθήματά τους και τις συγκρούσεις τους και όλοι μαζί εργάζονται για την εξεύρεση λύσεων.
Αυτή η ώρα, που ονομάζεται “Klassen Time kage”, απαιτείται για όλα τα παιδιά ηλικίας 6 έως 16 ετών. Σημαίνει “η ώρα του κέικ στην τάξη”. Οι μαθητές αναλαμβάνουν εκ περιτροπής το ψήσιμο ενός απλού κέικ ή σνακ που μπορούν να απολαύσουν μαζί μετά από τη συζήτηση.
Όταν δείχνετε βαθιά ενσυναίσθηση προς τους άλλους, η αμυντική τους ενέργεια υποχωρεί και αντικαθιστάται από θετική ενέργεια. Τότε είναι που μπορείτε να γίνετε πιο δημιουργικοί στην επίλυση των προβλημάτων.
Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται ανασφαλείς και ανεπιθύμητοι,τείνουν να είναι λιγότερο παραγωγικοί. Όταν αισθάνονται ότι οι άλλοι νοιάζονται γι’ αυτούς, παράγουν περισσότερα και βγάζουν τον καλύτερο τους εαυτό!