Σχολική Προσαρμογή

Σχολική Προσαρμογή

Πως μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά;

Η αρχή του σχολείου, η αλλαγή βαθμίδας, η αλλαγή σχολείου αποτελούν ιδιαίτερες καταστάσεις στη ζωή των παιδιών και των εφήβων. Όπως κάθε άνθρωπος βιώνει με το δικό του τρόπο την αλλαγή ανάλογα με την προσωπικότητα, την ψυχοσύνθεση και την ωριμότητα του, έτσι και κάθε παιδί συμπεριφέρεται στην αλλαγή με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με την ηλικία, την εξελικτική του φάση και την προσωπικότητα του.

Η ικανότητα προσαρμογής αποτελεί μια πολύτιμη δεξιότητα στα πλαίσια της οποίας το παιδί/ έφηβος μαθαίνει να προσπαθεί να διαμορφώσει την συμπεριφορά του ώστε να αναπτύξει την καλύτερη δυνατή σχέση με το νέο περιβάλλον, τις συνθήκες και τους ανθρώπους.

Όσο δύσκολες και αν φαίνονται οι αλλαγές, στην πραγματικότητα είναι συνυφασμένες με την ίδια τη ζωή. Τα σημαντικότερα γεγονότα της ζωής του ανθρώπου έρχονται μέσω των αλλαγών. Είναι αλήθεια πως τα παιδιά λόγω ηλικίας και θέσης βιώσουν πιο έντονα τις αλλαγές! Όμως όσο πιο νωρίς βοηθήσουν οι γονείς τα παιδιά τους να αποκτήσουν προσαρμοστικότητα, τόσο πιο εύκολα θα μπορούν αυτά να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα και να απολαμβάνουν τις νέες εμπειρίες.

Τα περισσότερα παιδιά έχουν την τάση να αντιδρούν με ανασφάλεια, αβεβαιότητα, άγχος και αγωνία στις αλλαγές. Γιατί από τη φύση τους νιώθουν ασφάλεια και σταθερότητα στο γνωστό, γνώριμο και στο σταθερό έδαφος της ζώνης άνεσης. Ο βαθμός και ο ρυθμός προσαρμοστικότητας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη διάθεση και ικανότητα γονιών να βοηθούν τα παιδιά πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την αλλαγή.

Πως μπορούν οι γονείς να ενδυναμώσουν την προσαρμοστικότητα των παιδιών τους;

Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν ότι τα παιδιά είναι «καθρέπτες» τους. Αναπαράγουν αυτό που βλέπουν στις πράξεις τους και όχι στα λόγια τους. Έτσι ο τρόπος που δρουν οι γονείς στη αλλαγή παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία προσαρμογής των παιδιών τους. Όσο αγχωμένοι και να είναι οι γονείς, πρέπει να προσπαθήσουν να μπουν στη θέση του παιδιού και να βρουν χρόνο και ενέργεια και  διάθεση να το ενθαρρύνουν, να το υποστηρίξουν και να το επιβραβεύσουν.

Τι είναι αυτό που βοηθάει:

  • Η συζήτηση και ο διάλογος
  • Η διαβεβαίωση ότι η αλλαγή είναι κάτι φυσιολογικό και αναμενόμενο ακόμα και αν είναι ξαφνική & δυσάρεστη
  • Η επιβράβευση και τα λόγια ενθάρρυνσης
  • Η διαβεβαίωση ότι οι γονείς θα είναι συναισθηματικά παρόντες και διαθέσιμοι.
  • Η δουλειά αυτογνωσίας του γονιού με τον εαυτό του
  • Η διαρκής παρατήρηση του παιδιού στη διάρκεια της προσαρμογής στο καινούργιο, ώστε να είναι έτοιμοι να επέμβουν αν χρειαστεί.
  • Η διατήρηση των ορίων, των κανόνων και της ρουτίνας της οικογένειας στη περίοδο της αλλαγής, ώστε το παιδί να συνεχίζει να αισθάνεται ασφάλεια και σταθερότητα
  • Όχι πολλές αλλαγές ταυτόχρονα.
  • Η συμμετοχή του παιδιού στη διαδικασία της αλλαγής.
  • Τα επαρκές παιχνίδι το οποίο βοηθά στην ψυχολογική, κινητική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.
  • Η καλλιέργεια της αυτονομίας και της αυτοπεποίθησης του παιδιού.
  • Η βοήθεια ενός ψυχολόγου ώστε να δουλευτούν οι αγωνίες των γονέων

 

Αυτό που πρέπει οι γονείς να έχουν στο νου τους είναι ότι το σχολείο, οι αλλαγές και μεταβάσεις προσφέρουν στο παιδί την ευκαιρία να αναπτύξει την ικανότητα του να παίρνει αποφάσεις, να είναι υπεύθυνο και να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες. Οι γονείς πρέπει να προσανατολίζουν το παιδί στην προσπάθεια και όχι στο να τα κάνει όλα τέλεια. Κυρίως στο να τολμάει να μάθει καινούργια πράγματα ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα!

Καλή αρχή σε όλα τα παιδιά!

Ειρήνη Μεσσήνη | Ψυχολόγος